Nové knihy
v maturitním kánonu
Na tomto místě najdete
seznam knih, které nově přibyly do maturitního kánonu.
Knihy označené najdete ve školní knihovně (č. 49).
U některých děl si můžete
přečíst anotaci.
Díla zařazená ve školním
roce 2012 - 2013
Díla zařazená ve školním
roce 2013 - 2014
Díla zařazená ve školním
roce 2015 - 2016
Bílá nemoc (Karel Čapek)
Bubáci pro všední den
(Karel Michal)
Cirkus Humberto
(Eduard Bass)
Dita Saxová (Arnošt Lustig)
Hobit (John Ronald Reuel
Tolkien)
Honzlová (Zdena Salivarová)
Hospoda Jamajka (Daphne du Maurier)
Nejromantičtější a nejpopulárnější autorčin
román, který zlákal i Alfreda Hitchcocka k filmové
verzi, již v úvodní scéně v plné šíři ukazuje její vypravěčské mistrovství.
Mladá Mary přijíždí v bouři dostavníkem k opuštěnému hostinci svého strýce na
zastrčeném pobřeží Cornwallu, kde by měla strávit
následující léta. Netuší, že její strýc je vůdcem bandy otrlých a krutých
námořních lupičů, kteří mají v hostinci hlavní štáb. Jakmile to však odvážná
dívka zjistí, pustí se s nimi do dramatického, i když nerovného boje.
Maminka (Jaroslav Seifert)
Memento (Radek John)
Memento je román o narkomanech. Tato věta říká
sice to nejdůležitější, ale zdaleka ne všechno. Především nevypovídá o tom, že
autor pojal svou prózu jako svědeckou výpověď - nikoliv jako příběh „o nich“,
ale jako „jejich“ příběh. Čtenář se dostává do středu dění, do života těch,
kteří propadli droze, pro něž se stává fetování hlavním či spíše jediným
smyslem života, kteří se sesouvají na šikmé ploše sebezničující vášně k
naprosté zkáze. V Mementu nečteme poučení, varování, výstrahy, ale pronikáme do
lidských osudů, bytostně cítíme, jak málo stačí, aby se život člověka zhroutil
do marného a bezútěšného živoření. Pro autorův obraz je příznačné, že vznikl
takřka před dvaceti lety, kdy u nás problémy s drogovou závislostí teprve
začínaly. Tehdy šlo o dílo varovné, dnes, bohužel, je tomu jinak. Síla románu
tím neztratila na účinnosti, právě naopak.
Míťova láska (Ivan Alexejevič Bunin)
My děti ze stanice ZOO
(Christiane F. – Felscherinowová; Kai
Hermann, Horst Rieck)
Na základě zpovědi zachycené na magnetofonových
páscích zpracovali Kai Hermann a Horst Rieck autentický životní příběh německé narkomanky
Christiany F.
Dnes již
dospělá Christiane F. se poprvé ve svých dvanácti
letech setkala v evangelickém centru pro mládež s hašišem, ve třinácti na
diskotéce s heroinem. Brzo se stala na drogách závislou, přes den chodila do školy
a odpoledne si spolu se svými přáteli-narkomany vydělávala na stanici ZOO
peníze na drogu prostitucí. Její matka skoro dva roky netušila nic o dvojím
životě své dcery. Christiane F. vypráví s obdivuhodnou
snahou o přesnost a odzbrojující otevřeností o osudech dětí, o kterých se
veřejnost dozvídá až z titulků novin, jež oznamují jejich smrt. Příběh
Christiany F. se denně opakuje kdekoli na světě.
Nemilovaná. Z deníku
sedmnáctileté Perly Sch. (Arnosšt
Lustig)
Nesnesitelná lehkost bytí
(Milan Kundera)
Parfém aneb příběh vraha
(Patrick Süskind)
Patrick Süskind
(narozen 1949 v Ambachu u Starnberského
jezera), jeden z nejúspěšnějších současných německých spisovatelů, na sebe
upozornil v roce 1984 krátkou prózou Kontrabas, jejíž divadelní adaptace
patřila po řadu let k nejhranějším dílům v německy mluvících zemích.
Světový ohlas získal Süskind
hororovým románem Parfém: Příběh vraha, jehož hlavním hrdinou příběhu je
fanatický mladík Grenouille, kterého posedlost po
vytvoření dokonalého parfému dovede až k vraždám.
V roce 2006 byl
podle Süskindovy předlohy natočen stejnojmenný film
pod vedením režiséra Toma Tykwera s Alanem Rickmanem a Dustinem Hoffmanem. V
současné době se promítá i v našich kinech.
Petr a Lucie (Romain
Rolland)
Předčítač (Bernhard Schlink)
Román německého spisovatele výmluvně ukazuje,
jak těžké je v dnešním světě udržet integritu vlastního života ve všech souvislostech
rodinných, milostných a mravních. Rekonstrukce osudového vztahu patnáctiletého
Michaela Berga k o dvacet let starší Hanně Schmitzové osciluje mezi Proustovým uměním v nalézání trvalého detailu a Salingerovou otevřeností vůči klíčovému zážitku.
Přítelkyně z domu
smutku (Eva Kantůrková)
Romeo, Julie a tma (Jan
Otčenášek)
Stařec a moře (Ernest Hemingway)
Stopařův průvodce Galaxií 1
(Douglas Adams)
První část "pětidílné stopařské
trilogie", kterou autor původně koncipoval jako rozhlasovou hru pro
stanici BBC. Tato bravurní parodie na sci-fi je dnes již klasické dílo.
Komplikovaný a originální příběh začíná zničením Země, která musí udělat místo
nové galaktické dálnici. Hlavní hrdina příběhu, docela obyčejný, ale sympatický
pozemšťan jménem Arthur Dent, má to štěstí, že s
pomocí svého přítele Forda Prefecta, údajně
nezaměstnaného herce, z nehož se vyklube mimozemšťan,
stopne kosmickou loď, a tak se mu podaří uniknout z místa katastrofy.
Vítězný oblouk (Erich Maria
Remarque)
Zelená míle (Stephen King)
V roce 1932 se Amerika zmítala v otřesech velké
krize a život se zdál být trpký a obtížný. Příběh se odehrává ve věznici Cold Mountain, kam jsou
transportováni odsouzenci na smrt. John Coffey si
trest smrti zaslouží víc než kdokoliv jiný. Tento mohutný obr byl odsouzen za
vraždu dvou děvčátek. Řekli byste možná, že cesta k poslední odplatě bude
krátká a milosrdná - ale poznáte, jak se můžete mýlit.
Alchymista (Paulo Coelho) [lai]
Román Alchymista – největší brazilský bestseller
všech dob – byl dosud přeložen do 34 jazyků a prodalo se ho na 10 milionů
výtisků. Takřka pohádkové vyprávění o cestě španělského pastýře za zakopaným
pokladem, vycházející z příběhu o splněném snu ze sbírky Tisíc a jedna noc, je
zároveň výzvou k naplnění vlastního osudu i poznáním posvátnosti světa, v němž
žijeme. Na cestě za oním dvojím pokladem, plné zkoušek a důležitých setkání, je
třeba dbát všech znamení a s neustálou trpělivostí a odvahou ( jako alchymista
sledující proměnu obyčejného kovu ve zlato) přetvořit samu svou osobnost.
Veronika se rozhodla zemřít
(Paulo Coelho) [lai]
Mladá Slovinka Veronika se z omrzelosti nad
stále stejným životem i z pocitu vlastní zbytečnosti rozhodne spáchat
sebevraždu. Ve svém dosavadním životě se vždy snažila dělat to, co od ní
očekávali druzí, neměla odvahu naplnit svou vnitřní touhu a riskovat neúspěch.
Teprve když se v sanatoriu pro duševně choré dozví po nezdařené sebevraždě, že
má poškozené srdce a že pomalu umírá, probudí se v ní instinktivní vůle k
přežití a Veronika začne o svůj život bojovat v prostředí lidí, kteří jsou
úředně potvrzenými „blázny”. Při vyprávění Veroničina příběhu se světoznámý
brazilský autor opírá o vlastní zážitky z dospívání z riodejaneirské
psychiatrické léčebny.
Kmotr (Mario Puzo) [lai]
Kmotr Maria Puza,
„americká sága“ newyorského podsvětí, vyšel poprvé v roce
Autor v něm
zachytil historii krvavé války klanu Corleonů proti
čtyřem dalším famigliím, válku vedenou v duchu hesla Questa guerra e cosa nostra –
Tohle je naše věc.
Znamenité, sugestivní
dílo o bossovi všech bossů, jehož vliv sahal od policie až po finanční magnáty,
si získalo popularitu především proto, že zachytilo klasickou mafii v konkrétní
době a v místech, kde existuje dodnes.
Muži, kteří nenávidí ženy (Stieg Larsson) [lai]
Novinář Mikael Blomkvist má za úkol vyšetřit starý kriminální případ:
Harriet Vangerová, vnučka průmyslníka Vangera, zmizela beze stopy téměř před čtyřiceti lety. Blomkvist se seznámí s Lisbeth Salanderovou, mladou svéhlavou ženou, nepřekonatelnou hackerkou, která se stane pro jeho pátrání
nepostradatelnou. Blomkvist a Salanderová
tvoří neobvyklý pár, ale dokonalý tým. Společně začnou brzy rozkrývat temnou a
krvavou rodinnou historii.
Trilogie Milénium hvězdy švédské kriminální
literatury Stiega Larssona
sklidila ihned po svém vydání mimořádný úspěch u čtenářů i kritiky. První díl
(Muž, který nenáviděl ženy) dostal v roce 2005 cenu za nejlepší skandinávský
kriminální román, druhý díl (Dívka, která si hrála s ohněm) byl oceněn jako
nejlepší švédský kriminální román roku
Na jih od hranic, na západ
od slunce (Haruki Murakami)
[lai]
Komorní milostný příběh, v němž hraje roli
tajemství a osudovost, příběh ztrácení a nalézání, návratů k téže ženě, dilema
muže, který má vše, o čem dřív mohl jen snít, a přesto tápe v domnění, že
skutečnost je jiná, než jak se jemu či nám jeví… Milostný trojúhelník, v jehož
středu sledujeme nejprve chlapce jménem Hadžime,
trpícího tím, že je jedináček, později dospělého muže, který si vzal dívku ze
zámožné rodiny a má s ní dvě děti, Hadžimeho, jenž
znovu potkává svou lásku z dětství, tajemnou Šimamoto.
Potkává i ztrácí, nalézá, aby ztratil. V neskutečné, mystické noci, která děj
graduje až k šílenství, možná vytušíme odpověď na otázku, co se událo: s námi
či s postavou knihy? Dílo nejvýznamnějšího japonského spisovatele současnosti,
v němž autor až obsesivně "operuje" se svými nejvnitřnějšími,
palčivými tématy.
Norské dřevo (Haruki Murakami) [lai]
V románu nejvýznamnějšího japonského
spisovatele současnosti se skrývá fantastický, romantický i tragický milostný příběh;
čtenář však „neunikne“ směsici japonských reálií, psychologickým portrétům
hrdinů ani scénám vášně a nespoutaného sexu.
Kafka na pobřeží (Haruki Murakami) [lai]
Kafka Tamura, nejdrsnější
patnáctiletý kluk na světě, se vydává na dlouhou cestu - obrazně i doslovně
vzato. Odchod z otcova domu, putování i pokus o nový život je totiž metaforou
vnitřní proměny. Kafka naplňuje své prokletí: zabiješ otce, znectíš matku,
zhanobíš sestru. Nedokáže se vymanit, čím víc utíká, tím je svému osudu blíž. Osud je
jako písečná bouře, co bez ustání mění směr.
Odejde tam, kde ho nikdo nezná a ani nezkoumá, odkud se vzal...
Román patří do autorovy fantastické tvorby; v mnohavrstevnaté próze se
střídají vypravěčské styly: strohý popis přeroste v detektivku, pátrání po
kočce vyústí v horor, prolínání souběžně existujících světů se blíží
surrealistické metodě. V bezbřehé fantazii lze i výlet kamsi mimo realitu
přijmout jako běžnou věc. Neexistují hranice, dávno víme, že lze vstoupit za
zrcadlo. Spolu s tím je tu i další rozměr - existenciální úzkost, strach z
vlastního nitra či osudu, pocit opuštěnosti a nemožnosti najít tu druhou půli
sebe sama, od níž jsme kdysi byli odděleni...
Kafka na pobřeží je v tomto směru
mistrovským dílem.
Sněhulák (Jo Nesbø) [lai]
Sněhulák je sedmou knihou volné série krimirománů, jejichž hrdinou je vyšetřovatel Harry Hole.
Je listopad. V Oslu napadl první sníh. Birte Beckerová přichází domů z práce a chválí manžela a
syna, jakého postavili v zahradě krásného sněhuláka. Jenže oni žádného
sněhuláka nepostavili. Celá rodina užasle zírá z okna. Syn si všimne, že
sněhulák je obrácen tváří k domu a jeho černé oči hledí přímo dovnitř. Ráno je Birte pryč. Zmizela bez stopy. Jen sněhulák má kolem krku
její šálu. Vrchní komisař Harry Hole dostává tajemný
dopis s podpisem "Sněhulák" a také novou kolegyni Katrine
Brattovou, která si v tajuplnosti se Sněhulákem
nezadá. Harry později zjistí, že Birte
Beckerová není první případ. Na povrch vyplouvá řada podobných zmizení a
ukazuje se, že mají společné rysy, především to, že všechny ženy byly vdané a
všechny se ztratily s prvním sněhem. Rozbíhá se vyšetřování, které je tentokrát
ještě napínavější než obvykle a pro Harryho o to
složitější, že se silně dotýká jeho nové kolegyně i jedné velice blízké osoby. Harry ani netuší, jakému zlu bude muset tentokrát čelit a
jakým způsobem bude muset prokázat, co v něm je.
Stoletý stařík, který
vylezl z okna a zmizel (Jonas Jonasson) [lai]
Allan Karlsson má
narozeniny. Je mu sto let. Vlastně důvod k oslavě. Starosta i místní tisk se
připravují na velkolepou oslavu, stoletý stařík má však docela jiné plány;
jednoduše zmizí - a brzy je celé Švédsko kvůli jeho útěku vzhůru nohama. Jenže
s podobnými věcmi už má Allan své zkušenosti - v mládí koneckonců uvedl do
zmatku celý svět.
Jonas Jonasson ve
svém románu vypráví o jednom veselém útěku a také o šíleném životním příběhu
svéhlavého muže, který se sice nikdy nezajímal o politiku, ale přesto byl vždy
nějak zapleten do velkých historických událostí 20. století.
Jonas Jonasson vydal v roce 2009 svou prvotinu
Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel. Kniha se záhy stala čtenářským
hitem a nejprodávanější švédskou knihou let
Svědkyně ohně (Lars Kepler)
[lai]
Je běžné, že policie při vyšetřování
komplikovaných případů využívá pomoci spiritualistických médií. Ale není
zaznamenán jediný případ, kdy by médium přispělo k vyřešení případu. Flora
Hansenová sama sebe nazývá spiritualistickým médiem. Už řadu let si vydělává na
živobytí tak, že ostatní přesvědčuje, že umí mluvit s mrtvými. Jednoho
srpnového večera slyší ve zprávách o děsivé vraždě v ústavu pro dívky se sklony
k destruktivnímu chování. Flora Hansenová se rozhodne, že zavolá policii a
oznámí, že se jí podařilo kontaktovat ducha mrtvé dívky.
Z vyšetřování
jednoznačně vyplývá, že pachatelem tohoto činu je jedna z chovanek ústavu,
"hodná" a tichá dívka, která z ústavu utekla tu samou noc, kdy byla
spáchána vražda. Když Joona Linna
začne pátrat v její minulosti, objeví, že to s tou její dobrotou nebude až tak
horké.
Děvčátko, rozdělej ohníček
(Martin Šmaus) [kle]
Příběh o
životní pouti Roma Andreje Dunky začíná v osadě na Poljaně, těsně vedle sovětské hranice, ale brzy se přesouvá
na pražský Žižkov. Rodina posílá malého Andreje krást. Chlapec projde různými
"asimilačními institucemi", křižuje republiku vlakem, setkává se s
lidmi... Jde o krásný, krutý, jedinečný i typický příběh - příběh o poválečné
anabázi slovenských Romů do českých zemí. Autor v knize spojuje literární
dovednost s poutavým vyprávěním a zřetelným sociálně-etickým posláním.
Dobrý proti severáku
(Daniel Glattauer) [lai]
Kniha Dobrý proti severáku je
moderní a vtipnou variací na epistolární román. Emmi
Rothnerová chtěla přes internet zrušit předplatné
časopisu Like. Kvůli překlepu ale její
e-mail dostane Leo Leike. Protože Emmi
mu dál posílá e-maily, upozorní ji Leo na její omyl. Začne tak nezvyklá
korespondence, jakou lze vést jen s osobou naprosto neznámou. Na tenkém
ostří mezi absolutním neznámem a nezávaznou intimitou se oba víc
a víc sbližují, až si nakonec musí nevyhnutelně položit otázku: snesly by
milostné city, které rozkvetly v e-mailech, osobní setkání? A co by
se stalo, kdyby ano?
Lucemburská zahrada (Michal
Ajvaz) [kle]
Román
Lucemburská zahrada líčí sled událostí, které se během letních prázdnin
přihodily pařížskému středoškolskému učiteli Paulovi v důsledku toho, že v
okamžiku nesoustředěnosti položil ruku na nesprávné klávesy počítače a do
vyhledávače napsal jedno slovo špatně: kvůli této chybě prožije nejšťastnější a
nejstrašnější chvíle svého života. Děj knihy se odehrává v Paříži, v Nice a v
Nantes, ve státě New York, v Moskvě, na karibském ostrově Saint Lucia, v
sicilské Taormině a ve vybájeném městě Lara.
Milostný dopis klínovým
písmem (Tomáš Zmeškal) [kle]
Prozaická prvotina Tomáše Zmeškala je velkým
českým románem o druhé polovině dvacátého století. Románem napínavým,
historickým i milostným. Nenápadně a zároveň neobyčejně sugestivně ukazuje -
bez velkých dobových obrazů a jakékoli prvoplánové politické proklamace -, jak
odporná může být doba, která dovoluje vyřizovat si osobní účty prostřednictvím
státní perzekuce, jak hluboce dokázal stát vstupovat až do soukromých ložnic a
rozvracet vše, čeho se dotkl, kolik síly si žádal i malý odpor proti němu.
Román popisuje i míjení, vinu a trest, nesnadnost odpouštění a nenápadnou
lidskost podloženou soucitem a neokázalou pomocí. Součástí románu je několik
odboček, ucelených příběhů na morální témata, obrazů v obraze. Román nabízí
čtivý, nepodbízivý a hluboký čtenářský zážitek, při němž nechybí ani humor.
Tomáš Zmeškal se narodil roku 1966 v Praze a vystudoval anglický jazyk a
literaturu. V současnosti pracuje jako středoškolský učitel.
Nebe pod Berlínem (Jaroslav
Rudiš) [kle]
Kniha pro živé i mrtvé – rockové příběhy z berlínského metra. Třicetiletý učitel uprchne z Prahy do současné německé metropole, aby tam založil hudební kapelu U-Bahn a našel svou dívku Katrin... Styl prvotiny Jaroslava Rudiše (*1972) vychází z volného toku vyprávění hlavního hrdiny. S téměř až hrabalovským citem pro jazyk ušpiněný životem zaznamenává promluvy, které mezi sebou a s ním vedou všechny ty postavy a postavičky, s nimiž se v Berlíně a pod ním setkává. Kniha napsaná ve strhujícím tempu, současně, a navíc zábavně. Vyzrálý debut si nekonformními scénami získá nejen mladé čtenáře, milovníky Wima Wenderse a punk-rockové hudby, ale i ty, kteří si pamatují ještě NDR, umělohmotné indiány, pokrokového zpěváka Deana Reeda nebo to, jak naši východoněmečtí sousedé přelézali na podzim 89 zdi západoněmecké ambasády, aby pak své trabanty nechali napospas přičinlivým Pražanům.
Rybí krev (Jiří Hájíček) [kaň]
Román
nás zavádí na jihočeský venkov přelomu osmdesátých a devadesátých let dvacátého
století. Kniha získala cenu Magnesia Litera pro nejlepší knihu roku 2013.
Po patnácti letech
strávených v cizině se Hana v roce 2008 vrací do polozatopené
vesničky na břehu Vltavy, kde vyrůstala, chtěla se vdát a být učitelkou ve
zdejší jednotřídce. Ale všechno je jinak - na vylidněné návsi stojí sama. Má
však odvahu podívat se zpátky, má odhodlání ptát se sebe samé i lidí, kteří pro
ni kdysi mnoho znamenali. Člověk po čtyřicítce si chce udělat pořádek sám v
sobě, uzavřít konečně staré záležitosti a bolesti, říká Hana, když se po
dlouhých letech setkává s otcem, bratrem a kamarádkami z dětství. Po úspěšném
románu Selský baroko (Magnesia Litera 2006 za prózu), který tematizoval rozpad
tradičního venkova v padesátých letech minulého století, zkoumá autor dál
českou vesnici. Rybí krev je především příběhem rozpadu jedné rodiny a vesnice
za již zcela jiných společenských okolností. Téma vysidlování a bourání obcí v
důsledku výstavby jaderné elektrárny se zdá veskrze současné, nevyhnutelné i
dnes, kdy je nejistý osud dalších vesnic, např. kvůli těžebním limitům v
hnědouhelné oblasti severních Čech. Rybí krev však není nějakým "zeleným
románem", je to především poutavý lidský příběh tří kamarádek z malé
vesnice, které osud rozprášil do světa, příběh, v němž se silně ozývá touha po
rodinné soudržnosti, a také příběh o síle lásky a odpuštění.
Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti (Ransom
Riggs) [lai]
Opuštěný sirotčinec. Zvláštní sbírka velice podivných fotografií. To vše čeká na odhalení v nezapomenutelném románu, v němž se mísí fikce a fotografie ve vzrušující čtenářskou zkušenost.
Náš příběh začíná děsivou rodinnou tragédií, která přivede šestnáctiletého Jacoba k cestě na vzdálený ostrov u břehů Walesu, kde objevuje rozpadající se trosky sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti. Když Jacob bloumá jeho opuštěnými ložnicemi a chodbami, ukazuje se postupně, že děti slečny Peregrinové byly víc než podivné. Byly možná nebezpečné. Možná byly na opuštěném ostrově drženy v jakési karanténě z velmi dobrých důvodů. A nějak - i když to zní jako něco nemožného - jsou možná stále naživu. Fantasy doprovázená strašidelnými starými dobovými fotografiemi, při které běží mráz po zádech, zaujme dospělé, teenagery a všechny, kdo mají rádi temná dobrodružství.
Vyhnání Gerty Schnirch (Kateřina Tučková) [kaň]
Noc z
30. na 31. 5. 1945. Gerta Schnirch, matka
několikaměsíční dcerky, je jen s osobními věcmi „odsunuta“společně
s ostatními brněnskými Němci směrem na Vídeň. Vyčerpávající pochod skončí v
Pohořelicích, kde mnoho vyhnanců podlehne epidemii tyfu a úplavice. Gerta a
některé další německé ženy se zachrání při nucených pracích na jižní Moravě,
kde setrvají i po ukončení transportů. Po znovuzískání československého
občanství se Gerta vrací do Brna, v němž prožívá další bouřlivé události druhé
poloviny dvacátého století. Kromě bolestných otázek viny, odplaty a odpuštění
mezi Čechy a Němci, jež tento neobyčejně plastický a působivý román klade, se
stáváme svědky netradičního vztahu matky a dcery, který je deformován nejen
omezeným prostředím, v němž se jako české Němky vystrnaděné na okraj
společnosti směly pohybovat, ale také vzájemným nepochopením dvou generací,
obtížnou komunikací a nemožností zprostředkovat osobní zkušenost.
Nezaměnitelnou atmosféru příběhu dodává genius loci živelně se rozvíjejícího
Brna.
Žítkovské bohyně (Kateřina Tučková) [kaň]
Fascinující příběh o ženské duši, magii a zasuté části naší historie.
Vysoko v kopcích Bílých Karpat jsou řídce
rozeseta přikrčená stavení. Všude je daleko. Říká se, že právě proto si tam
některé ženy dokázaly uchovat vědomosti a intuici, kterou jsme ztratili.
Předávaly si ji z generace na generaci řadu století. Říkali jim bohyně, protože
dokázaly bohovat — prosit Boha o pomoc. A jeho
zásahům i trošku dopomoci… Říkalo se o nich, že vidí do budoucnosti. Proč tedy
nezachránily tu svou?
Dora Idesová je
poslední z bohyní. Brání se přijmout zastaralý způsob života a věštit příchozím
z odlitého vosku jako její teta Surmena. Vše se ovšem
mění, jakmile pochopí, že co se v jejím životě zdálo být nešťastnou shodou
okolností, bylo pečlivě promyšleným plánem. Její umístění v internátě,
Jakoubkova ústavní péče, hospitalizace v psychiatrické léčebně v Kroměříži… Na
konci 90. let na ni v pardubickém archivu ministerstva vnitra čeká operativní
svazek vedený StB na vnitřního nepřítele — její tetu Surmenu. Dora nevěřícně rozplétá neznámé osudy své rodiny i
dalších bohyní…
Byly bohyně nebezpečím pro důvěřivé pacienty?
Nebo byly skutečně ideologickou hrozbou normalizované společnosti? Nebo se o
vyhlazení posledního reliktu pohanství postarala obyčejná závist a lidská zášť?
Nový román Kateřiny Tučkové, autorky bestselleru Vyhnání Gerty Schnirch, je fascinujícím příběhem o ženské duši, magii a
zasuté části naší historie.
Hárún a Moře příběhů (Salman Rushdie) [lai]
V zemi Álifbái, ve smutném městě – tak smutném, že zapomnělo své
jméno – žije s manželkou Sorájou a synkem Hárúnem věhlasný vypravěč Rašíd
Chalífa. Posluchači jeho barvité příběhy vděčně hltají – až do dne, kdy Sorája, přemožená všudypřítomným smutkem, Rašídovi uteče a vypravěč náhle přijde o své výjimečné
umění. O tom, jak si Hárún usmyslí věci napravit,
seznámí se s vodním džinem Kdybysem, dudkem Alefem a
nakonec se zaplete do velkého zápasu za záchranu Oceánu příběhů, vypráví Rushdieho nezapomenutelný román pro malé i velké, v němž se
autorovi mimořádně šťastně podařilo spojit pohádkové líčení s dobrodružnou
zápletkou i symbolickým příběhem, který je neskrývanou poctou imaginaci a nezničitelné
moci literatury. Salman Rushdie
(1947) je jedním z nejpřekládanějších britských prozaiků. Jeho literární dílo
bylo vyznamenáno řadou mezinárodních ocenění a dosud bylo přeloženo do více než
čtyřiceti jazyků.
Konec vosí sezóny (Denise
Mina) [lai]
Bohatý finančník Lars Anderson se oběsí. Dědictví jeho podezřelých obchodů zle dopadá na jeho rodinu, dvě otcovou výchovou těžce poznamenané děti a zlomenou ženu. Mezitím na předměstí Glasgow někdo brutálně zavraždí mladou ženu.
Vyšetřovatelka Alex Morrowová začne rozplétat pavučinu lží, která obtáčí místní komunitu, Skotsko i stovky mil vzdálená místa.
Konec vosí sezóny je vynikající a velmi
přesvědčivý vícevrstevný detektivní román, který sleduje zničující důsledky
sobeckého počínání jednoho člověka ve světě zpustošeném hospodářskou recesí a
zpochybňující vše, co bylo dříve pokládáno za posvátné.
Santinihi jazyk (Miloš Urban) [kaň]
Román Miloše Urbana je nebezpečným pátráním po tajemství univerzální věty. Existuje vůbec? Nebo je to chiméra? A proč někdo neváhá prolít krev, jen aby zůstala utajena? Martin Urann je zaměstnancem reklamky, kterému docházejí nápady, a tak mu hrozí propuštění. Dostane však ještě jednu šanci, úkol, do něhož se nikomu jinému nechce a nikdo nevěří v jeho splnitelnost. Martin Urann musí vymyslet slogan, který by platil pro všechny lidi a všechny situace a mohl by prodat jakékoli zboží. Ve svém zoufalství se hrdina chytne toho, co mu jako první přijde do cesty. Je to dívka, jež čte v metru knihu o světcích, hvězdách a kostelech. Odpověď je možná právě v této knize a inkoustem může být krev.
První Urbanův román od dob Poslední tečky za
Rukopisy, který není tak úplně černý. Lze jej rovněž číst jako volné
pokračování románu Stín katedrály.
Skála (Peter May) [lai]
Ostrov Lewis je nejodlehlejší místo ve Skotsku, drsné, ale krásné. Odehrála se zde vražda připomínající podobné zabití v Edinburghu, které vyšetřuje policejní detektiv Fin Macleod. Ten je na ostrov vyslán pomoci s objasněním případu. Je to pro něho zároveň cesta domů a do minulosti, na místo, kde se narodil a prožil své mládí. Setkává se s dávnými kamarády, se svojí první láskou a s mnoha dalšími.
Většina z nich ho však nevítá s otevřenou
náručí. Fin netuší, že klíč k případu by mohl odemknout i dveře, za nimiž je
ukryto tajemství, jež se bezprostředně týká jeho samého. Jakou roli v případu
hraje Finova dávná účast při tradiční výpravě na lov terejů hnízdících na
nepřístupné nebezpečné skále An Sgeir?
Povede tragédie, jež se tam tehdy odehrála, i po všech těch letech k další
oběti?
Snídaně šampiónů (Kurt Vonnegut jr.) [lai]
Jedna z kultovních
knih dnes jednoho z nejstarších žijících severoamerických spisovatelů, v níž
vystupuje - jak jinak - Vonnegutův alter ego,
stárnoucí spisovatel vědeckofantastické literatury Kilgore
Trout, jehož hlava je nevyčerpatelným gejzírem
originálních nápadů na povídky. V této knize Kilgore Trout ke své hrůze zjistí, že jeden jeho čtenář považuje
jeho fiktivní příběhy za pravdivé. Výsledkem je neuvěřitelně černá satira, v
níž si Vonnegut bere na paškál válku, sex, rasismus,
touhu po úspěchu, politiku a ničení životního prostředí.
Už je tady zas (Timur Vermes) [lai]
Co kdyby
Hitler v roce 1945 nespáchal sebevraždu, ale jen usnul? A co kdyby se probudil
roku 2011? Jak by se asi tvářil a našel by v našem světě spojence, kteří by ho
podpořili? Od těchto otázek se odvíjí román německého spisovatele Timura Vermese nazvaný Er ist wieder da.
Román, který
okupuje přední místa německých literárních žebříčků. Prodalo se ho zatím milion
výtisků a skoro sto tisíc kusů ve formě audioknihy. Satirický příběh se
překládá do pětatřiceti jazyků včetně angličtiny, španělštiny, francouzštiny a
češtiny.
Feťák (William S. Burroughs) [lai]
První
kniha W. S. Burroughse, původně vydaná pod
pseudonymem William Lee, v níž se autor pokouší, jak
sám uvádí, „co možná nejpřesnějšími a nejjednoduššími slovy zachytit svou
zkušenost narkomana“. Stále aktuální kniha, ač od jejího vzniku uplynulo již
téměř půl století. Příběh zobrazuje Burroughse a jeho
závislost na alkoholu, heroin, morfiu a dalších drogách. Jedná se o
autobiografické dílo, které popisuje prakticky jen autorům vztah k drogám,
jejich účinky, pocity závislosti a příhody spojené s honbou za dávkou drog. Burroughs se snaží přiblížit feťácké prostředí, feťáckou
společnost a popisuje proč je tak těžké se závislostí skončit.
Inferno (Dan Brown) [lai]
Ve svých
knihách Dan Brown mistrovsky mísí historii, umění, šifry a symboly. Nejinak
tomu je i v jeho nejnovějším thrilleru, který se okamžitě po svém vydání stal
světovým bestsellerem a prodejně předčil i předchozí autorovy tituly.
Harvardský symbolog Robert Langdon se
tentokrát ocitá v samotném srdci Itálie, aby pomohl vyřešit záhadu, jež je
pozoruhodně propojena s jedním z největších literárních děl všech dob - Dantovým
Peklem. Při svém tajuplném poslání se Langdon musí
střetnout s neznámým, hrůzu nahánějícím protivníkem; proplétá se přitom nejen
labyrintem florentských, benátských či istanbulských uliček, tajnými chodbami,
skrytými komnatami, ale také labyrintem narážek a kódů. Jediná vodítka mu v
jeho pátrání nabízí jenom Dantova temná epická báseň - a čas přitom neúprosně
pádí. Až uplyne, má dojít ke katastrofě, která navždy změní celý svět…
Hodina tance a lásky (Pavel
Kohout) [lai]
Sedmnáctiletá Kristina Kleinburgerová
je ještě panna. Přijíždí z internátu v Berlíně, aby strávila prázdniny s rodiči
a oslavila své osmnácté narozeniny… Německá romance se odehrává během
čtyřiadvaceti hodin v Malé pevnosti, kde je velitelem její otec. Na žádost
matky dostává Kristina učitelku baletu: je jí maďarská Židovka, bývalá primabalerina. Ačkoli má být řeč výhradně o tanci, naivní
Kristina se nakonec právě od ní dozvídá pravdu o transportech, koncentračních
táborech, o likvidaci Židů…
Zlodějka knih (Markus Zusak) [lai]
Světový
bestseller pro mladé i dospělé čtenáře.
Mladý australský
autor sepsal silný, jímavý a neobyčejně čtivý příběh. Jeho vypravěčem učinil
Smrt. Smrt je zdánlivě nezúčastněný divák, s dokonalým odstupem, s osobitou
perspektivou; má všechny předpoklady pro to být svědkem a vypravěčem. Ale
příběh Liesel Memingerové
je tak mimořádný, že i Smrt si musí přiznat zájem o živé lidi, dojetí z jejich
utrpení, hořkost a úlevu z konců. I Smrt má srdce. Zusakova
kniha se vydává na smutná místa, rozhodně ale není skličující.
Kniha se stala záhy
po svém vydání mezinárodním bestselerem. Vyšla poprvé v roce 2006, letos její
prodej dosáhl 1 000 000 výtisků po celém světě.
Čtenáři oceňují Zusakovo vypravěčské umění, originální volbu vypravěče,
poetický jazyk, zejména se však vyzvedává téma knihy. Druhou světovou válku a
holokaust se Zusakovi podařilo originálně a působivě
zprostředkovat i těm, kteří tu dobu znají už jen z literatury, filmů či z
vyprávění. Líčí ji jednak pohledem vševědoucí a všudypřítomné smrti, jednak
slovy dítěte, navíc dítěte žijícího v Německu, v poražené zemi. Zaměřuje se ale
spíš na všední život v zázemí, do kterého válka jen pomalu a plíživě proniká.
Podle Zusakových vlastních slov ho k napsání knihy inspirovalo
vyprávění jeho matky, která prožila válku v Mnichově a zažila bombardování
města, a byla i svědkem scény, která získala důležité místo ve Zlodějce knih:
městem prošel průvod Židů pochodujících do koncentračního tábora; jakýsi muž
prý jednomu z nich podal kousek chleba a dostal za to pár ran důtkami od vojáka
z eskorty. Kolem této scény, spojující laskavost a krutost, dvě krajní polohy
lidské povahy, pak vyrostl obsáhlý příběh, který dokáže podmanit.
... a bude hůř (Jan Pelc)
Román
...a bude hůř Jana Pelce ukazuje život "dětí ráje", generace narozené
do socialismu, nezletilých flákačů, lidí na okraji společnosti. Jeho hrdinové
se snaží vzdorovat nejen totalitě, ale celé společnosti. Stereotypní kolotoč
opíjení se, kocoviny, sexu, útěků a policejních výslechů narušují občasné
nezákonné hudební a sportovní akce.
Deník (Anne Franková)
Proslulá kniha obsahuje deníkové záznamy židovské dívky, která se s rodinou za války ukrývala před nacisty ve skrýši starého domu na předměstí Amsterodamu.
Annelies Marie Franková (12. června 1929 - březen 1945) v roce 1933 s
rodiči uprchla z Německa do Amsterodamu, kde se rodina od roku 1942 skrývala v
půdním bytě. Dospívající Anne psala od 12. června 1942 do 4. srpna 1944 deník.
Po prozrazení skrýše byla rodina odvezena do koncentračních táborů v Německu,
přežil jen otec. Anne zahynula v Bergen-Belsenu. Po
válce otec deník vydal, byl přeložen do mnoha jazyků a zdramatizován.
Forrest Gump
(Winston Groom)
Forrest Gump byl možná trochu opožděné dítě, jeho život byl ale neuvěřitelný. Dostal se na univerzitu, jako voják do Vietnamu, letěl s opicí do vesmíru, žil mezi kanibaly na Nové Guinei, kandidoval na senátora USA, stal se přeborníkem ve wrestlingu, úspěšným podnikatelem a milionářem. S neodolatelnou bezelstností popisuje svůj život i situace, z nichž vždy vyvázl šťastně. Pod povrchem naivního prosťáčka se skrývá mimořádně citlivý člověk, který o svém osudu vypráví s neopakovatelným nadhledem.
Vernisáž (Václav Havel)
Podívejte se na: https://www.youtube.com/watch?v=MlMZc2snMkg (v případě, že by odkaz nebyl aktivní, dejte tuto skutečnost vědět prostřednictvím svých vyučujících).
Dobytí severního pólu
(Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák)
Podívejte se na:
http://www.dailymotion.com/video/x12i222_divadlo-jary-cimrmana-dobyti-severniho-polu-1-2_shortfilms
http://www.dailymotion.com/video/x12i0n1_divadlo-jary-cimrmana-dobyti-severniho-polu-2-2_shortfilms
(v případě, že by odkaz nebyl aktivní, dejte tuto skutečnost vědět prostřednictvím
svých vyučujících).
Mládí v hajzlu I. (C. Douglas Payne)
První díl o dospívání „ďábelsky
inteligentního“, předčasně vyspělého čtrnáctiletého kluka z Ooklandu. Nemilosrdně otevřený humor je rafinovaně založen
na kontrastu dětské naivity a stereotypního světa. Všechny Nickovy
vynalézavé a dobrodružné eskapády a intriky směřují zdánlivě pouze k jedinému
cíli: Zbavit se potupného panictví a získat ženu svého srdce, krásnou a
talentovanou Sheeni, jedinou „intelektuálku" v Ukiahu.
Když se jeho rodina rozpadne, město hoří a všechny výpadovky
blokuje policie, musí se tento rebelující teenager vyrovnat s ekonomickým
strádáním, bezdomovstvím, „gulagem školství“, soutěživým otcem a začínající
plešatostí. V průběhu toho všeho se neustále snaží přelstít „afektovaného
debila“ Trenta Přestoná, svého soka v lásce.
Paradoxně na této cestě nachází především obecnou radost ze života a soucit –
obojí velmi nakažlivé!
Až budete číst tento velký komický epos –náctileté úzkosti, budete
připraveni smát se nahlas. Doporučujeme všem, kteří někdy přežili dospívání.
Prezydent krokadýlů
(Max Warren Miller)
Prezydent Krokadýlů se svého času stal na
české literární scéně senzací. Tento baladický příběh o předčasně dospělých
dětech, zajatých v ghettu, které si úctu ostatních můžou zjednat jen násilím,
je sepsán z perspektivy jedné z postav, a také jejím jazykem. Pokud chtěl
překladatel text adekvátně převést, musel udělat takřka revoluční krok:
přeložit text důsledně slangem, což v roce 1963 rozhodně nebyla samozřejmost.
Také proto nebylo tehdy nijak snadné prosadit vydání hotového překladu.
(Bdělému dozoru pochopitelně vadily i americké reálie, narážky na sex a drogy.)
Román vychází v češtině už potřetí; slang zachycený v překladu se pochopitelně
liší od současné mluvy, ale i tak jde o překlad živý, čtivý, šťavnatý, a
příběh, který vypráví, neztratil nic ze své působivosti.
Karla (Božena Němcová)
Růže pro Algernon (Daniel Keyes)
Růže pro Algernon si
poprvé získala čtenáře jako slavná povídka, která se dočkala uvedení v
nesčetných antologiích a byla přeložena do mnoha jazyků. Stejně úspěšná byla i
jako televizní inscenace – a nakonec jako celovečerní film s názvem Charly.
Pak Daniel Keyes svůj
znepokojivý příběh rozšířil a zabydlel dalšími postavami, takže vznikl román,
který obdržel od asociace Science Fiction Writes of America cenu Nebula za nejlepší science fiction roku.
Fascinující příběh o odvážném (snad až příliš
odvážném) experimentu s lidskou inteligencí popsal jeden kritik jako „milostný
trojúhelník tvořený dvěma lidmi“. Jiné nadchla jeho obraznost, napětí nebo
lidskost. Růže pro Algernon
v sobě spojují všechny tyto kvality. Je to jeden z nejoriginálnějších a zároveň
nejcitlivějších románů naší doby.
Mezi nás prostřena noc... (Jan Zahradníček)
Kniha obsahuje 250 dopisů, které Jan
Zahradníček napsal z vězení své ženě Marii. Vypovídají o zápase víry s
beznadějí, vůle s rezignací, mísí se v nich prožitky, dojmy, sny, nálady. Dočítáme
se o zoufalství člověka, který byl násilně vzdálen od svých blízkých, mezi
řádky tušíme drama básníka, který musí své básně potajmu zaznamenávat nebo
uchovávat v paměti. Je to však v prvé řadě příběh lásky, již nedokázalo oslabit
ani devět let odloučení. To vše činí z těchto dopisů jedinečný celek, který se
bezpochyby zařadí mezi nejobdivovanější korespondenční soubory v dějinách
českého písemnictví.
Dopisy Mileně (Franz Kafka)
Dopisy, které napsal Franz Kafka Mileně
Jesenské. Kafka poznal Milenu během jednoho jejího pobytu v Praze v předjaří
roku 1920. Bylo to v kruhu společných přátel a známých v kavárně. Už předtím
Kafku dopisem z Vídně požádala, aby jí dovolil přeložit jeho povídky do
češtiny. To byl podnět, který vedl k jejich bližšímu seznámení a posléze k
milostnému vztahu, jemuž vďečíme za dopisy Mileně.
Strašidla a krásné panny (Zdeněk
Šmíd)
Humorné parafráze na staré lidové pověsti,
kalendářové historky a anekdoty z Karlovarska nepochybně patří ke zlatému fondu
tvorby spisovatele Zdeňka Šmída. Čtenáři se opět mohou těšit na dílo, které
rozhodně nepostrádá smysl pro jemný humor, laskavou ironii a lehkou nadsázku.
Kniha vyšla poprvé v roce 1983.