Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Karlovy Vary, příspěvková organizace.
Pobyt pro žáky oboru praktická sestra – zlepšení sociálního klimatu.
Zahájení 3. 9. 2024, ukončení 6. 9. 2024.
Místo realizace – Konstantinovy lázně, kemp LaRocca.
Cílem projektu – pobytu pro zlepšení sociálního klimatu – bylo pomoci žákům při vytváření aktivního a kooperujícího třídního kolektivu, pozitivního třídního klimatu, interpersonálních vazeb a nastavení týmového jednání a spolupráce jeho členů. Účelem projektu bylo aktivní poznání a sebepoznání žáků, kteří tvoří kolektiv v novém školním prostředí, usnadnění odbourání společenských a komunikačních bariér, nastavení mantinelů týmové spolupráce a pozitivního hodnocení. Vzhledem ke specifickému prostředí střední odborné školy a oboru se jedná o výrazně diferencované spektrum žáků z různého sociálního, kulturního či názorového prostředí.
Pobyt byl realizován v Konstantinových Lázních – kemp LaRocca v minimálním rozsahu 3 dny (noci) od 3. 9. 2024 odpoledne po 6. 9. 2024 dopoledne. Žáci byly ubytovaní v chatkách a bylo zajištěno celodenní stravování.
1. den odpoledne proběhly úvodní sportovní a kooperativní aktivity zaměřené na práci v týmu, posilování interpersonálních vztahů a poznání vlastních dovedností a možností.
2. den patřil lektorovanému workshopu od organizace Nevypusť duši. Cílem preventivního programu Duševní zdravověda pro středoškoláky a středoškolačky je zvýšit gramotnost v oblasti duševního zdraví u dětí a mladistvých, snížit potenciál rozvoje duševních onemocnění a podpořit zdravou péči o jejich psychiku a včasné vyhledání odborné pomoci. (https://nevypustdusi.cz/vypis-programu/?program=stredoskolaci)
3. den byl zaměřený na workshop z produkce PostBellum – Paměti národa, cíleně zvolený workshop Doma a jinde, který na příkladu z historie demonstruje fenomén uprchlictví a problematizuje témata xenofobie. Vzhledem k národnostní a kulturní diverzitě třídního kolektivu je tato aktivita klíčová, protože rozvíjí jak historickou gramotnost, tak i sociální a emoční inteligenci či kritické myšlení a vede k toleranci na základě pochopení vlivu velkých událostí na život konkrétního člověka. (https://skoly.pametnaroda.cz/pro-zaky-a-studenty/edukacni-programy-pametinaroda/workshopy/doma-a-jinde/)
Dle možností probíhali kooperativní, sportovní či volnočasové aktivity ve vnitřním prostředí kempu, který nabízel hřiště na beach volejbal, basketbal, stolní tenis či bazén. Večery byly věnovány aktivitám zaměřeným na sebepoznání a spolu poznávání žákovského kolektivu.
Personální složení: třídní učitel: Mgr. Rudolf Kardoš, Ph.D. učitel dějepisu a základů společenských věd, oborový didaktik společenskovědního vzdělávání: Katedra filozofie a humanitních studií FF UJEP v Ústí nad Labem (do 2023), člen územního metodického kabinetu společenskovědního vzdělávání – Národní pedagogický institut. Zástupce třídního učitele: Mgr. Daniela Vintrová (učitelka odborných předmětů a zejména odborných praxí, projekt jí umožnil širší znalost žákovského kolektivu). Lektoři PostBellum – Paměti národa, lektoři organizace Nevypusť duši.
Přínosem projektu je vytvoření pevných interpersonálních vazeb v žákovském kolektivu – pokud žáci společně hrají hru, kolektivní sportovní aktivitu či řeší problém, případně sdílí své prožitky a pocity, je méně pravděpodobné, že poté bude docházet k vyčleňování z kolektivu či rizikovému chování, šikaně atd.
Projekt zároveň umožnil učitelskému týmu (vzhledem k časovému rozvrhu) intenzivní diagnostickou činnost, která byla zaměřená na zjištěných limitů úspěšného průběhu vzdělávání, prevenci sociálně-patologických jevů, psychomotorických aktivit žáků (potřebných pro úspěšné zvládnutí odborné praxe) a navázání pozitivní vazby se žákovským kolektivem.
Příklady aktivit jsou dokumentovány ve fotogalerii.